Hlavní nabídka: |
Základy
Reference
Příklady
|
|
|
Hádej hádej hadači
V tomto příkladě si ukážeme, jak připravit pro návštěvníky svých stránek jednoduchou hru.
Zdrojový kód:
<HTML>
<HEAD>
<TITLE>Hádej hádej hadači</TITLE>
<SCRIPT LANGUAGE="JavaScript">
<!--
function hadej()
{
r=100; n=10;
ozn=document.title+"\n\nCílem hry je uhádnout číslo"+
" v rozsahu od 0 do "+r+" na "+n+" pokusů\n"+
"Počítač vám bude přitom radit (méně/více)\n\n"+
"Mnoho štěstí!";
window.alert(ozn);
v=Math.round(Math.random()*r);
h=window.prompt("Hádej číslo: (1.pokus)",0);
for (p=2; p<n+1; p++)
{
if (v<=h) h=window.prompt("Hádej méně! ("+p+".pokus)",h);
else h=window.prompt("Hádej více! ("+p+".pokus)",h);
if (v==h) { window.alert("Vyhrál jsi na "+p+".pokus"); break; }
if (p==n) window.alert("Prohrál jsi!\n\nMyslel jsem číslo: "+v);
}
}
// -->
</SCRIPT>
</HEAD>
<BODY>
<A HREF="javascript:hadej();">Start</A>
</BODY>
</HTML>
Výsledek:
Start
Vysvětlení činnosti:
Celý script je založen na funkci hadej(). V ní si inicializujeme dvě proměnné - r a n. r nám označuje horní mez rozsahu (dolní je 0) a n určuje počet pokusů. Nejdříve informujeme návštěvníka, co má vlastně dělat a sdělíme mu také rozsah a počet pokusů. Poté si vygenerujeme číslo, které bude v daném rozsahu a toto číslo bude celé. Uložíme si jej pod proměnnou v. Pod proměnnou h si uložíme obsah vstupního okna. Tato proměnná se bude měnit podle toho, jaké číslo uživatel vloží. Pro jednotlivé kroky (pokusy) použijeme podmínku for, která bude zvyšovat proměnnou p, která určuje počet pokusů. Začíná dvojkou, protože první pokus je už využit při inicializaci proměnné h. Dále využijeme podmínky if, která při jednotlivých možnostech, které můžou nastat, tedy když je hádané číslo větší nebo menší než tip uživatele. Ta pak vypíše, že má uživatel hádat více nebo méně. Další dvě možnosti jsou že uživatel uhodl číslo do daného pokusu a že ho neuhádl. Když ho uhádne script vyvolá výstražné okna s oznámením o výhře a další tipování přeruší příkazem break. Pokud uživatel neuhádne (počet tipů bude stejný jako počet pokusů) objeví se výstražné okno o prohře spolu s daným číslem. V odkazu jen do parametru href umístíme odkaz na funkci hadej().
05.07.2002 | Příklady | David Havlíček
|
|
Dnes je 15. 11. 2024 Svátek má Leopold | |
Bleskové aktuality: |
10.12.2002 Dlouho jsme tu neměli příklady, tak co kdybychom si dneska jeden dali?
07.12.2002 Poslední operáty, které si představíme, jsou speciální.
02.12.2002 Po delší pauze si představíme další operátory - řetězcové.
17.11.2002 Next operátory jsou přiřazovací.
10.11.2002 Jedněmi z posledních operátorů jsou porovnávací.
02.11.2002 Už jste slyšeli o logických operátorech? Pár jich taky je.
29.10.2002 Dalšími operátory jsou bitové.
26.10.2002 Dnes si představíme první z řady operátorů - aritmetické operátory.
24.10.2002 Další částí referencí jsou příkazy.
18.10.2002 Dnes se mrkneme na referenční přehled funkcí.
12.10.2002 Window je objekt, který má snad nejvíce metod a vlastností, tak se mu dnes podíváme na zoubek.
06.10.2002 Netradičně v neděli další objekt - string.
28.09.2002 Další sobota. Další objekt - screen.
21.09.2002 Hodně používáný je objekt navigator. Proto se na něj dneska zaměříme.
14.09.2002 Po týdenní pauze další referenční článek o objektu - tentokrát Math.
07.09.2002 Objekt location bude náš dnešní cíl.
04.09.2002 Na paškál si tentokrát vezmeme objekt history.
|
|
|